Pagina's

30.5.13

Gastblogger xbloggerloverx ~ COCO CHANEL!

Hi everyone!

Woehoe! Ik mag weer een artikel schrijven op my favorite blog! :D
En omdat ik heeeeeel erg fan ben van Chanel heb ik een soort verhaal geschreven over de geschiedenis van COCO Chanel, de modeontwerpers en nog veel meer! I hope you like!

Gabrielle Bonheur ook wel 'Coco' Chanel genoemd was een invloedrijk Frans modeontwerpster. Ze leefde van 19 augustus 1883 tot 10 januari 1971. Tijdens de Roaring Twenties stond Chanel bekend als de 'Koningin van de Mode'. “Elegant zijn is geen kwestie van een nieuwe jurk aantrekken. Je bent elegant, omdat je elegant bent” is een van haar modieuze uitspraken. In 1918 kreeg ze een gebouw aan de 31 rue Cambon in Parijs in handen. In 1921 opende zij haar eerste "modeboetiek" en verkocht hier kleding, hoeden en accessoires. In 1927 bezat ze vijf gebouwen aan de Rue Cambon, nummer 23 tot 31. Zij was degene die de Garçonne-stijl bedacht: ze trok vrouwen truien en plooirokken met verlaagde taille aan en versierde de haren met clochehoeden en haarbanden. Haar grote rivaal Paul Poiret, die voor haar furore maakte met felgekleurde creaties, noemde Chanels stijl misérable de luxe. Zij strafte op haar beurt zijn exotische collecties af door met een minimalistisch zwart avondjurkje te komen, één van Chanel’s meest kenmerkende ontwerpen.
Chanel bracht in mei 1921 haar parfum Chanel No. 5 uit, een van de meest verkochte parfums en indertijd het eerste kunstmatige parfum dat vrouwen niet naar bloemen deed ruiken. Chanel zei daarover: "Een vrouw moet ruiken als een vrouw en niet als een roos." (Weer een modieuze uitspraak ^^)
Chanels kijk op mode wordt ook na haar overlijden doorgegeven middels haar mode-imperium Chanel, dankzij couturier Karl Lagerfeld. Een andere uitspraak van haar was: "Mode is gemaakt om niet in de mode te zijn" (helemaal mee eens! Lekker jezelf zijn!) . Haar stijl was telkens afwijkend van de andere grote namen in de modewereld.
Chanel overleed op 87-jarige leeftijd in een suite van het Hôtel Ritz in Parijs. Zelf vandaag de dag is Chanel een succesvol modemerk. En nog even terug op Karl Lagerfeld: hij is ongeveer 78 en is nog steeds fotograaf en modeontwerper bij chanel. Respect! Zelf ben ik in Amsterdam in de Chanel store geweest. Heel gaaf! Ik voelde me daar echt heel arm ^.^. Zelf heb ik van een collega van mijn vader een kartonnen Chanel tasje + 2 lege parfum flesjes gekregen :) (zie foto)

Ik hoop dat jullie het leuk vonden!
Tot volgende week!

Kiss,
xbloggerloverx






Geen opmerkingen: